Hemma igen...

Nu är vi tillbaka i kalla Sverige efter tre veckor i värmen. Semestern har varit helt underbar och vi har njutit varje minut. Sista dagen i Bangkok kändes lång. Det räcker nog med att vara 2-3 dagar i storstan. Eftersom vårt plan mot Amsterdam lyfte först kl tolv på kvällen hade vi en hel dag att spendera i Bangkok utan hotellrum. Vi steg upp tidigt och for till en gigantisk helgmarknad. Den var hur stor som helst med ca 15 000 st stånd/butiker. Vi strosade runt där i några timmar innan vi tog Sky trainet in till centrum igen. För att fördriva ytterligare några timmar gick vi på bio. Vi besökte den stora biografen som visar filmer i Imax 3D-format. Vi såg en film som heter Beowolf, den var inte super bra, men det var en häftig upplevelse. Efter bion begav vi oss till flyplatsen för att påbörja färden hemåt.

Thailand är ett resmål som vi verkligen kan rekommendera. Vi kommer garanterat att åka dit igen och har redan börjat prata om vilka andra platser vi kan tänka oss att åka till. Klimatet är underbart, människorna är vänlig, maten är god och det är lätt att ta sig runt i landet.

Lägger in lite bilder från de sista dagarna av semestern.

Sista eftermiddagen/kvällen på Koh Samui tillbringade vi vid poolen på hotellet. Vi njöt av solnedgången och den vackra utsikten med en drink i handen.

Här är en bild på den flytande marknaden som vi besökte utanför Bangkok.

En bild från ett av alla tempel vi besökte.

Under vår vistelse i Bangkok har jag sökt efter affärer med scrapbooking-grejer, men har inte lyckats hitta nåon. På marknaden hittade vi ett stånd med massor av grejer. Jag blev jätte glad och shoppade en hel del blommor, blad mm. Fick en stor påse med saker för ca 100 svenska kronor, här hemma hade det kostat mycket mer.

Bangkok

Det var med tarar i ogonen som vi lamnade Koh Samui i tisdags, ingen av oss ville aka darifran. Men alla resor har ju tyvarr ett slut, sa det var bara att bita ihop och flyga vidare. Vi landade sent i Bangkok och tog en taxi till hotellet for att hoppa i sang. Nar vi kom fram till hotellet sa de att de uppgraderat vart rum till en svit, vi tror det beror pa att det var kungens fodelsedag och massor av thailandare har semester och bor pa hotellet. Vi blev i alla fall glada och traskade upp till rummet, eller man kan nog inte kalla det for ett rum. Sviten ar pa ca 90 kvadratmeter och bestar av tva rum, en slaong med soffgrupp och matgrupp och sedan ett gigantiskt sovrum. Vi kanner oss lite malplacerade i denna fina svit nar vi kommer i vara shorts och sportsandaler.  :)

Pa onsdagen nar vi gick ner till frukostmatsalen mottes vi av kaos, fran att ha atit frukost tillsammans med max 3 andra personer pa Koh Samui till en gigantisk sal med ca 200 personer. Nu insag vi att den lugna och skona semestern verkligen var over. Mitt ibland alla manniskor sprang vi dessutom pa en bekant. Varlden ar bra liten ibland! :)

Efter frukosten gav vi oss ut pa stan for lite shopping. Lite och lite, det blev massor. Det finns hur mycket grejer som helst att kopa och billigt ar det, det som nu satter stopp for oss ar att vi inte kan ta med oss allt for mycket hem. Det ar mest Urban som har shoppat, jag har bara handlat lite smagrejer och en jacka. En rod Canada Goose jacka for 400 kr. Tror inte att den ar akta, men den ar valdigt valgjord och ser akta ut. :)

Igar, torsdag, gjorde vi en turistrunda och kollade pa de saker man ska ha sett i Bangkok. Vi besokte den flytande markanden, Wat Po (det aldsta templet i Thailand med en gigantisk liggande buddha), palatset och byggnader runtikring dar (kommer inte ihag vad de heter just nu). Det var 36 grader i skuggan denna dag och vindstilla, sa det vara ganska jobbigt att ga omkring och titta pa olika monument mm. Vi bestamde oss for att bara ta det lugnt pa kvallen, men efter att vi sovit middag i en timme fick vi ny energi. Sa vi akte till en nattmarknad som ligger en bit utanfor centrum och shoppade annu mer. Jag kopte mig bla en ny handvaska.

Idag har vi ocksa varit och shoppat. :) Inte lika mycket som tidigare, vi har mest strosat omkring och tittat pa folk. Imorgon ar det sista dagen och pa kvallen aker vi hem mot kalla Sverige igen. Har nere har de inte pyntat med sa mycket julgrejer, men de spelar julmusik i shoppingcentrena. Det kanns verkligen konstigt nar solen skiner och det ar 35 grader varmt. Julen kanns valdigt avlagsen for oss just nu, men man kommer nog slangas in i den direkt vi kommer hem till Arlanda.

Inga bilder idag tyvarr, kamerasladden ligger pa hotellrummet.

Vi hors snart igen!

Sol och regn

Dagarna gar fort nu. Snart maste vi aka hem till kalla Sverige igen. :(

Under onsdag och torsdag har Urban studerat for fullt medans jag legat och solat. Sa har ser U ut nar han pluggar.

Pa vart hotell finns det tre kvinnor som har en "skonhetssalong" dar man kan fa olika massager, pedikyr, manikyr mm. Pa torsdag eftermiddag tog U thaimassage och jag fick fotskrubb och pedikyr. Jag kommer att ga dit en gang om dagen de dagar vi ar kvar, det ar skitbilligt. En timmes massage 40 kr!!!

Pa starnden och efter gatorna finns det massor av forsaljare som saljer "Young coconuts". De kostar bara nagra kronor och alla koper dem, sa vi kunde ju inte vara samre. Inget att rekommendera kan jag meddela, det smakar skit. Det ser sa himla gott ut nar de kommer gaendes med sina kokosnotter, men skenet bedrar.

Innan vi kom hit sa flera manniskor i Patong att det hade regnat har i tva veckor i strack, men solen har lyst sedan vi kom hit. Forutom en stund igar da. Jag var ensam hela dagen igar och tankte att det skulle bli mysigt att bara ligga och slappa vid stranden. Pa morgonen nar Urban for ivag till dykskolan var det lite disigt ute, men jag traskade anda ner till stranden och la mig. Efter lunch kom det varsta stortskuren, sa det var bara att springa in pa hotell rummet. Som tur ar har vi en tv dar, sa jag lag och slotittade pa en amerikansk film. Sedan gick jag till skonhetssalongen och fick manikyr, maste ju unna mig sjalv nagot ocksa nar Urban ar borta och lar sig dyka.

Pa kvallen nar Urban kom hem fran dykskolan gick vi till restaurangen pa hotellet och at. De bjod pa middag, varfor vet vi inte, men gott var det i alla fall. Lagger in en bild pa de fyra ratter som vi fick. Thaisoppa med jatterakor i, vegetariska varrullar, kyckling med cashewnotter och stekt fisk i sotsursas.

Idag har U farit ivag pa dykresa till grannon Kho Tao, det ska tydligen vara jatte fint att dyka dar. Jag ligger pa stranden och njuter i varmen. Ikvall ska vi besoka en stor marknad, hoppas vi kan gora lite fynd.

Till sist en halsning till Urbans jobb, Electrotech i Kalix, som ska pa julfest i Lulea: HOPPAS NI FAR DET TREVLIGT PA JULGALAN IKVALL!