Koh Samui

24 nov
I torsdags var vi pa batutflyckt med speedboat till Raya Island. Under dagen stannade vi vid flera stallen for att snorkla och bada. Jag snorklade bara vid forsta stoppet, det ar svart att snorkla med linser. Dagen var helt underbar med stopp vid flera "paradis" strander. Vid en av dessa fick vi ata lunch, restaurangen var ganska enkel men maten och utsikten gjorde att det anda blev en toppenlunch.

image8

Pa kvallen nar vi kom tillbaka till Patong var det Ljusfestival. En massa aktiviteter nere vid strandpromenaden, upptradanden, skonhetstavling mm. Overallt salde de ljusbatar, blomkransar med ljus i. Forst skulle man lyfta "baten" mot himlen och onska sig nagot och sedan satta ner den i havet. Vi kopte en sadann och jag stegade ut i vattnet, tyvarr var det ganska mycket vagor denna kvall sa jag blev bade blot och baten dranktes efter ca 10 sekunder. Pa kvallen slapptes aven ljusbalonger upp. Vi kopte en sadan och slappte ivag den. Under kvallen sa var det tusentals sadanna pa himlen, det var jattevackert.

image9

Efter att vi strossat runt pa festivalen, atit middag och druckigt nagra drinkar traskade vi hem mot hotellet igen. Pa vagen kopte vi en ny ljusbat pa rea, som vi sedan satte ner i hotellpoolen. Det kandes som om det inte var nagon ide att satta den i havet, pa stranden lag det massvis av drankta batar.

image10

25 nov
Denna sondag var det tags for oss att lamna Phuket och Patong. Vi tog en taxi in till phuket Town for att satta oss pa en buss till Surattani. Bussen tog fem timamr och den stannade pa en massa stallen. De sista tva timmarna var bussen sa full att de satt tre personer pa varje dubbelsate, detta skulle aldrig tillatas i Sverige. Det ar manga saker som gors har nere som inte ar lagliga i Sverige. Tex en dag sag vi en kille, som var typ 10 ar, som korde vespa pa stora vagen.

26 nov
Uppstigning kl 06:00 for avfard mot Koh Samui. Forst var det bussresa i tva timmar, sedan bat i ca 1.5 timme ocksa bussresa igen i 45 min innan vi var framme i Chaweng. Bungalown ser ut precis som bilderna pa internet som vi tittat pa i forvag. Den ligger ca 20 m fran poolen och 50 m fran starnaden, jatte mysigt.

image11

Det marks verkligen att detta ar ett mycket mindre stalle an Patong, det ar mycket lugnare. I Patong var det ibland jobbigt att ga ut pa gatan da det var folk som skulle ha in en i deras stand/restaurang eller skradderi. Har ar alla forsaljare mycket trevligare och de respekterar om man sager nej. De anda som fortfarande ar lite jobbiga ar skraddarna.

27 nov
Idag startade vi dagen med att besoka apoteket. Urban har fatt rejala bolder av myggbetten som bade kliar och gor ont. De ser riktigt laskiga ut, men de har borjat bli battre nu efter att han tagit allergitabletter och smorjt flera ganger med kortisonsalva.

Resten av dagen har vi legat och slappat pa beachen och vid poolen. Jag hade inte tagit med mig sa manga bocker pa denna resa, men som tur ar har de haft pa alla vara hotell en horna dar det finns begagnade bocker som man kan byta till sig. Vid lunch tog vi en promenad till en dykaraffar. Urban har bokat in sig pa en PADI Open Water-kurs som ska ta tre dagar, sa nu maste han satta sig och plugga, pa semestern!! Jag har sagt att han far ligga pa stranden och plugga nu i tva dagar, sedan kommer han att vara borta dagtid i tre dagar. Forst var jag inne pa att jag ocksa skulle ta dykcert, men jag kanner inte att jag riktigt vill. Tror inte att jag kommer att utnyttja det hemma i Sverige. Men nu funderar jag pa om jag ev ska folja med en av dykdagarna och ga en Scuba diving-kurs. Forst lite kurs och ett dyk vid stranden och sedan tva dyk ute till havs. Det skulle vara kul att prova pa att dyka och detta kanns som ett bra och billigare alternativ for mig. Ska funera pa det i nagon dag.

Nu ska vi strosa hemat och hoppa i sang. Hors om nagra dagar igen!

Kommentarer
Postat av: Annelie

Vilka härliga bilder!
Bungalowen ser fin ut på utsidan och det låter som att ni verkligen njuter av semestern!
Hoppas det går bra med dykningen
Jag nöjer mig med att vara hangaround
Stor kram till er från ett kallt norrland.(-13 grader)

2007-11-28 @ 21:28:09
URL: http://shipp.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0